Red de bij!





Afgelopen week was het laatste lesgedeelte in april. 
Naar aanleiding van ons onderwerp maken we actie; Red de bij!
Maar hoe doe je dat eigenlijk? Actieplannen maken? Een vraag ligt al bij Radio Drenthe, een belletje naar het Dagblad van het Noorden is ook gedaan. Maar in onze buurt, hoe maken we het zichtbaar?
Een antwoord hierop zijn de posters die we vandaag gemaakt hebben. 


Na een korte uitleg wat een poster is en met elkaar vaststellen wat belangrijke functies van een poster zijn, begonnen we. Een poster moet duidelijk zijn. Dus de kreet als 'Red de Bij' is lekker kort en krachtig. De vormen moeten herkenbaar zijn en iets met de bij te maken moeten hebben.
Er was voor de leerling voldoende ruimte om binnen de technieken en de opdracht zelf te onderzoeken en uit te proberen. Te experimenteren en zelf te beslissen.

De technieken en de mogelijkheden sloten aan, boden een kader en toch ruimte. Na de achtergrond gemaakt te hebben gingen we sjablonen maken. Ondanks het minimum aan materialen werd er voldoende geëxperimenteerd en uitgevonden. Het ging om de vorm. De uitgeknipte vorm was niet belangrijk, het papier waaruit geknipt was wel! Even omdenken. Met touw, papier, tape en ijzerdraad kun je allemaal vormen in het sjabloon maken. Met een roller zetten we de vorm op de poster.




Voor de les was ik aan het nadenken over de ruimte. Ik had als kunsteducator twee ruimtes die ik kon gebruiken, het lokaal en de leerplein ruimte. Zou ik beide ruimtes verdelen in mijn les, of werken op het leerplein of in de ruimte in de klas?
Ik besloot de ruimte voor deze les bij elkaar te houden en in één ruimte te werken. Ik had de ruimte langs de wand als een soort werkbank ingericht. De letters voor het drukken van de tekst van de actie lagen klaar. Van verschillende lettertypes had ik letters bij elkaar gezocht en ik had bakken met allemaal restletters. Ondanks de duidelijke scheidingen tussen de lettertypes en grootes gebruikten de leerlingen alle letters door elkaar. De focus lag op de letters en het goed afdrukken van letters om het woord te kunnen vormen. Op de taal en de betekenis en minder op de vorm. Er ontstonden ook geen andere woorden of kreten.




















 

Reacties

Populaire posts van deze blog