Drukken 2.0




Het is een verassing wat het met me doet om de tekst op de stof te zien. Het is of er van alles samenkomt. Ineens voelen de tasjes als iets heel persoonlijks en wordt de leerling zichtbaar.

Zo, op deze manier voelt taal echt als een uiting, een medium, waarin nou net dat stukje van de leerling ligt. Als expressie, als uitdrukking. Als,.. ach, je begrijpt mijn verrukking wanneer dingen bij elkaar komen.





Alle tasjes zijn bedrukt en in elkaar genaaid. 





Het experiment met de planten is gedeeltelijk geslaagd. De korenbloemen, kamille, sleutelbloem en margrieten zijn met wisselend succes gekweekt. De andere zaadjes als het zandblauwtje hebben het niet gered. Er was dus noodzaak om toch nog een aantal planten erbij te halen. Maar, een goede leer voor de volgende keer!

Via the pollinators (https://www.thepollinators.org) heb ik leuke gesprekken met Joost en krijg ik ook veel meer inzicht over het hoe en waarom van de inheemse plantensoorten. Via een ontzettend leuk online instagesprek tussen dr Nils van Rooijen en Sina Bohm MSc van de WUR werd ik in korte tijd eigenlijk een stuk wijzer.


Wat is het toch leuk om zo met veel meer organisaties en andere netwerken in contact te komen en kennis te delen! Nooit geweten dat de bij bijvoorbeeld in een straal van 200 meter rondom zijn nest zijn voedsel moet vinden. En hoe belangrijk het dus is dat er gedurende maart t/m oktober bloeiende planten in dat gebied staan. En dat de gekweekte, gecultiveerde planten niet altijd geschikt zijn of zelfs kruisbestuivingen veroorzaken met inheemse soorten. Met als gevolg dat sommige struiken of planten eerder of later gaan bloeien of kenmerken gaan krijgen waar de bij met zijn biologische toerusting niet meer voldoende voedsel uit kan halen.

We gaan ons best doen!





Reacties

Populaire posts van deze blog