B here; zoeken
Voordat ik verder ga neem ik afstand van wat er gebeurt.
Hoe kan ik zoeken naar meer ruimte voor subjectificatie. Ruimte om eigen betekenis te zoeken en vanuit het onderzoeken, spelen en experimenteren te komen tot het vormen van beelden die betekenis geven. Voordat ik met de leerlingen werk pruts ik vaak eerst in mijn eigen atelier om te ervaren wat voor ruimte het geeft.Ik kan vaak al makend ervaren, denkend aan de leerlingen die ik heb, of er genoeg ruimte in zit voor de leerling zelf om ontdekkingen te doen. Als het mij niets brengt aan adrenaline van het vinden van nieuwe vormen en ervaringen in het onderzoeken dan weet ik zeker dat de leerling dat meestal ook niet gaat vinden. Er moet wat te spelen zijn, ruimte om zelf te zoeken, iets nieuws te creëren, binnen de mogelijkheden die het kader geeft. Wanneer zie ik dat kind zelf.

Na een dag prutsen besluit ik dat dit, hoe leuk het maken, en de ruimte die het biedt ook was, even aan de kant gaat. Misschien later, ergens anders maar niet nu.
Ik besluit om toch voor de duurzame variant te gaan, de gespaarde kledingstukken en de ervaring van het naaien. Het gaat tenslotte om de vragen, de vragen over de wereld en wij.
Reacties
Een reactie posten