B here; begrip
Wat is een huis?
Naar aanleiding van Rob Voerman hebben we gebouwen gemaakt waarbij je je af kunt vragen, waar zou je dit willen bouwen, waarom en kan dat zomaar?
Ik vroeg de leerlingen om een huis te tekenen. Gewoon een huis. Geen enkele aanwijzing of context waarbinnen het zou moeten zijn. Bij het bij elkaar leggen van alle huizen zagen we dat bijna iedereen eenzelfde vorm heeft gemaakt. Het maakt het beeld zichtbaar dat we hebben van wat de vorm van een huis is bij het woord 'huis'. Een huis kan er ook anders heel anders uitzien en toch denken we allemaal aan dit beeld als we betekenis geven aan 'huis'.
Dit is iets wat we samen hebben, het laat zien dat dit de gezamenlijk ontstane vorm is die we in ons hoofd hebben bij het betekenis geven van taal. De werkelijkheid kan heel anders zijn. Want een huis kan ook rond zijn, of in de grond. Het beeld wat we gezamenlijk vormen van de werkelijkheid kan ook anders zijn, er is altijd een mogelijkheid.
Voor de vragen die bij ons opkomen heb ik een communicatiewand(je) gemaakt. Met een oude stans heb ik papier gestanst waarvan de leerlingen envelopjes konden vouwen.
Heb je ineens een vraag over de wereld in je hoofd dan mag je hem opschrijven deze weken en in één van de envelopjes doen.
Vragen komen altijd terug!
De verandering van de ruimte waarin het nieuwe meubilair geplaatst is overviel me wel. De doelen van het leren zijn voor mij als kunsteducator heel duidelijk aanwezig in de ruimte. Hierdoor werd de ruimte moeilijker om anders te interpreteren. Als kunsteducator voelt het als een dogma. Een bestaande situatie die ik om moet gaan draaien door kleine ingrepen. En, zoals een leerling zich afvroeg, is dit nou knutselen? Een goeie vraag om over na te denken.
Net als de vraag van een leerling; bestaat de paashaas? Ja, wat is werkelijk? Een vraag is de perceptie van de leerling en vraagt iets over de werkelijkheid en noopt ons om na te denken over achterliggende concepten en theorieën.
Reacties
Een reactie posten