verzameling voor onze geheime tuin
Het commentaar van de juf dat bij terugkomst in de groep een geheim ook een geheim bleek te zijn want ze konden niets vertellen. Geheim.
In deze ruimte, vier keer een uurtje, heb ik gezien dat door de opzet, het eerst teruggaan naar herkennen, betekenis geven en de opbouw van daaruit, het proces zichtbaar werd in de vormen die ze maakten in de klei. Vanuit ervaren en het zien, ook met de leerkracht, het verwerken wat ze hebben gezien naar een ruimtelijke vorm zonder daar te halen doelen aan te koppelen gaf ruimte. Ruimte om voor de leerling vanuit zijn eigen verbeelding vorm en betekenis te zoeken, binnen zo'n klein kader als bloemen, maar ook voor de leerkracht om te ervaren wat de spanning was om mee te doen en niet te weten wat of hoe hoe je het gaat doen. Elkaar, de leerling en de leerkracht geen hulp kunnen bieden en elkaar daardoor hulp kunnen bieden. Het zien dat het idee, de theorie die de leerkracht heeft over de kunsteducator maar ik ook over de leerkracht toch ruimte bood om in deze korte lessen betrokken te raken en je actief te verbinden met elkaar. Een mooie mooie opwarmer voor B here.
Reacties
Een reactie posten